Lifestyle

Zorg voor de veiligheid van je medewerkers

Veel mensen werken in een omgeving, waarin het veiligheidsgevoel nog wel eens op de proef gesteld kan worden. Denk aan mensen in de bouw, in fabrieken, in een lab met chemische stoffen of in de zorg. Binnen ieder beroep zullen er andere gevaren aan te pas komen. In de zorg gaan mensen vaak op bezoek bij mensen of werken zij 1-op-1 met patiënten. In bepaalde gevallen kunnen hier gevaarlijke situaties ontstaan, door bijvoorbeeld patiënten met agressieproblemen of iemand die depressief is. Als hulpverlener kun je je hierdoor wel eens onveilig voelen. In deze blog bespreken we manieren om het veiligheidsgevoel bij je medewerkers optimaal te houden. 

Personenalarmering

Als je in een omgeving werkt of op bezoek moet op een plek waar een gevaarlijke situatie kan optreden, is het wel zo fijn om de mogelijkheid te hebben om hulp in te schakelen. Personenalarmering is hier een goede uitkomst voor. Wat is personenalarmering? Het is een apparaat waarmee je met één druk op de knop een alarmcentrale of een collega die in de buurt is kunt bereiken. De opgeroepen persoon heeft de mogelijkheid om mee te luisteren wat er bij jou gebeurt en kan binnen een mum van tijd de politie inschakelen. Als je medewerkers een personenalarmering bij zich hebben, wil het natuurlijk niet zeggen dat zij deze altijd hoeven te gebruiken. Alleen al de mogelijkheid om iemand in te schakelen, zal voor een verhoogd veiligheidsgevoel van je medewerkers zorgen. 

Interne communicatie

Collega’s voelen zich waarschijnlijk vertrouwd onder elkaar. Het is dus verstandig om zo nu en dan met z’n alle het onderwerp ‘veiligheid’ bespreekbaar te maken. Plan eens een middag in waarin iedereen gevaarlijke situaties kan aandragen en licht toe hoe je zou moeten handelen in zo’n situatie. Door het er open met elkaar over te hebben en elkaar te helpen, zal iedereen hier beter mee leren omgaan. Zo kan iedereen van elkaar leren en zal iedereen zichzelf meer vertrouwd voelen in een volgende, gevaarlijke situatie. 

Noodknop

Sommige mensen hoeven voor hun werk (bijna) nooit te verplaatsen, maar werken vaak op dezelfde locatie. Ook dan kan het zo zijn dat zij wel eens in gevaarlijke situaties terecht komen. Een cliënt met gedragsproblemen komt op bezoek voor een gesprek of je werkt met een gevaarlijke machine. Het is dan verstandig om altijd – binnen handbereik – een noodknop te hebben. Zo hebben je werknemers altijd de mogelijkheid om de noodknop in te drukken waarmee zij anderen kunnen informeren over hun gevaarlijke situatie. Bevestig de noodknop bijvoorbeeld onder het bureau of direct langs de zitplek waaruit de machine bestuurd wordt. Wanneer de noodknop is ingedrukt, zal iemand vanuit de alarmcentrale meeluisteren en beoordelen of er externe hulp ingeschakeld moet worden. Zo hebben je werknemers dus niet het gevoel dat zij er alleen voor staan in een gevaarlijke situatie.

Zo zie je maar dat er veel verschillende, gevaarlijke situaties kunnen optreden tijdens dagelijkse werkzaamheden. Maar je ziet ook dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn om het veiligheidsgevoel onder werknemers te vergroten. Op welke manier draag jij bij aan de veiligheid van je medewerkers?

Dit vind je misschien ook leuk...